fbpx

Терапевт — менеджер вашого здоров’я

 

Вважається, що функція терапевта — виписати довідку в басейн або відкрити лікарняний. Максимум — дати направлення на аналізи або до вузького спеціаліста. Так було до пандемії COVID-19.

Сьогодні ж люди розуміють, що добрий терапевт або сімейний лікар — рівноцінно виграшу в лотерею. Разом з Вадимом Жежерою, головним лікарем медичного центру VERUM, розбираємося, як відносини «лікар-пацієнт» можуть стати запорукою здорового життя.

— Вадим Володимирович, розкажіть, чим грамотний терапевт може допомогти пацієнтам?

— Думка про те, що функція терапевта закінчується на вимірюванні тиску і довідках, вкоренилася в умах пацієнтів. Це не випадково — деякі так і ведуть прийом, щоб швидше відв’язатися, а не допомогти.

Грамотний терапевт — це менеджер здоров’я. З порога сканує людину і, поки та йде до столу, робить перші висновки. Лікар може відзначити настрій пацієнта, емоційний стан, ходу, колір шкіри. Ґрунтуючись на первинному візуальному скринінгу, починає бесіду, хід якої буде з кожним пацієнтом різний. Зібравши повний анамнез, можна дати повноцінні рекомендації.

Терапевт зобов’язаний зібрати і сімейний анамнез — дізнатися, чим хворіли батьки і близькі родичі. Надалі це допоможе не допустити розвитку подібного у пацієнта. Тому друга функція, яка лягає на плечі терапевта, — профілактична. Ми зобов’язані грати на випередження, але без довірчого контакту з пацієнтом досягти цього складно.

Під час лікування терапевт може вести неускладнені випадки. Але не варто забувати про спрямовуючу функцію, коли терапевт вірно зчитує симптоми та призначає візит до фахівця. Одна тільки біль у районі живота може виникати через сотні причин, за які несуть відповідальність різні фахівці. А потім, маючи на руках обстеження і листи призначень, пацієнт повинен повернутися до терапевта. Той допоможе структурувати результати, розібравшись у сумісності та ефективності препаратів.

— Як знайти менеджера здоров’я? За якими ознаками людина може визначити, що перед нею — добрий лікар?

— З першого разу це навряд чи вийде, але ви можете оцінити уважність лікаря. Мають насторожити байдужість і поверховість, бажання швидше закінчити бесіду, формальність. Однак прийом — двосторонній процес. Іноді приходять пацієнти і заявляють, що й їм важлива лише декларація. Це відразу знецінює мої можливості, і вести для галочки такого пацієнта не цікаво. Адже запущені форми захворювань через багато років стануть і моєю проблемою. А якщо у доктора, наприклад, дві тисячі декларацій, він не може кожного пам’ятати. Будьте поблажливі, коли лікар перепитує вас.

— Скільки повинен тривати повноцінний прийом?

— Первинний прийом повинен займати не менше півгодини. Якщо ви прийшли з конкретною скаргою, лікар повинен призначити перший етап лікування і час наступного прийому, щоб оцінити ефективність. Багато препаратів вимагають ретельного підбору дози і форми. Тому хороший «сімейник» як член родини, який вчасно подасть руку допомоги.

— Профілактика вікових захворювань та скринінги — прерогатива сімейного лікаря або особиста відповідальність кожного?

— Це спільне завдання. Лікар, посилаючись на вік пацієнта і сімейну історію захворювань, повинен вчасно рекомендувати потрібні обстеження. Ідеально, коли лікар може самостійно підготувати чекапи (сheck-up — програма ранньої діагностики). Ініціатором стає лікар, а завдання пацієнта — прислухатися до рекомендацій.

— Існує думка, що лікарі розводять пацієнтів на непотрібні дослідження. Як це визначити?

— Лікар повинен аргументувати доцільність призначення. Це легко перевірити: у мережі доступні всі вікові норми для скринінгів. Наприклад, якщо у батька мого пацієнта в молодому віці був колоректальний рак (рак кишківника), то логічно, що після 40 років буду наполягати на колоноскопії. Я бачу спадковий зв’язок та думаю на випередження. А ось якщо схильності немає, то направлення на обстеження, скажімо, у 30 років виглядає дивно. На щастя, останнім часом відкатна схема — виняток. Лікар намагається заробити на своєму авторитеті та береже довіру пацієнтів.

— Якщо лікар має прекрасну репутацію і тисячі схвальних відгуків в Інтернеті, а пацієнтові некомфортно на прийомі, чи варто продовжувати такі відносини?

— Це груба помилка. Головне, що повинно бути між вами — довіра. Інакше будь-яке призначення лікаря ви будете неусвідомлено ставити під сумнів. У медицині теж є місце несумісності, і вона «з’їдає» до 50% успішності лікування.

— Є люди, халатні до свого здоров’я, а є і ті, хто тривожиться за будь-якого приводу. Такі пацієнти вимагають додаткових досліджень та часу.

— Тривожність виникає через нестачу інформації. Значить, такі пацієнти не знайшли пояснення, в яке б вірили. І ми знову впираємося в довіру до фахівця. Просто так людина не стане фанатично шукати «щось». За цим стоїть фобія чи історії близьких. Іноді вистачає довірчої бесіди, і тому терапевт повинен володіти даром переконання.

Набагато гірше, коли людина халатно ставиться до здоров’я. Такі люди вважають, що якщо їх нічого не турбує, то і нема чого ходити до лікарів. А в цей час можуть прогресувати захворювання, які розвиваються безсимптомно. Адже давно відомі «небезпечні» періоди для більшості захворювань, групи ризику тощо. Виділіть всього один день і цілком присвятіть своєму здоров’ю. Упевнений, це окупиться.

— Корекція способу життя та позбавлення від шкідливих звичок — теж функція сімейного лікаря?

— Це частина превентивної медицини. Лікування кашлю у курця — не те ж саме, що лікування кашлю у людини, яка не курить. Багато відмахуються від порад, а даремно. Іноді, скорегувавши сон або харчування, вдається досягти кращої якості життя. Практично на кожному прийомі я наполягаю на регулярному спорті, посильному для кожного пацієнта.

Допомога у позбавленні від залежностей — також наша задача. У багатьох європейських країнах, де розвинена страхова медицина, пацієнту будуть зменшувати суми повернення грошей або покриття страхових випадків, якщо він продовжує курити незважаючи на рекомендації лікаря. Багато захворювань, пов’язаних з курінням, практично не піддаються терапії за умови, що вплив тютюнових смол на організм продовжується. У такому випадку важливо спільно з пацієнтом знайти спосіб знизити ризики. Ідеально — кинути. Але в разі злісного куріння буде ефективним навіть перейти на продукти доставки нікотину, що виключають процес горіння.

— Скажіть, завзятих ЗСЖніков стає більше?

— Є така тенденція. Активно ЗСЖнічає молоде покоління. Вони багато читають, цікавляться, як функціонує організм, дивляться англомовні відео фахівців. Інколи діють від протилежного: говорять, що не хочуть виглядати або відчувати себе як їхні батьки. Так, у батьків із зайвою вагою діти часто займаються спортом та стежать за харчуванням. Але й серед людей пенсійного віку бачу таку тенденцію. Люди похилого віку хочуть продовжити життя, і сімейний лікар тут тільки в допомогу.

— Дивно було б обійти теми, пов’язані з COVID-19. На терапевтів лягла основне догоспітальне навантаження. Нерідкі обурення про те, що люди не можуть додзвонитися до сімейного лікаря або, захворівши, не отримують належної уваги. Як в умовах пандемії вибудувати грамотну комунікацію з терапевтом?

— Дезорієнтований пацієнт — недогляд сімейного лікаря, який спочатку не зумів налагодити комунікацію. Ви повинні пам’ятати, що у «сімейника» вас 1800, а у терапевта — 2000. І фізично приділити увагу кожному нереально. Але існує безліч видів зв’язку: ви можете написати в месенджер, якщо лікар не бере трубку, і дочекатися відповіді. Але це не стосується ургентних (гострих) станів. У такому випадку ви повинні викликати швидку, а не обривати телефон терапевта.

— Вакцинація від ковіда: ваша думка?

— Процес вакцинації у світі тільки почався, а нам в Україні розмірковувати, яка вакцина хороша, а яка погана — нічого. Немає ніякої. Ми не знаємо, які будуть наслідки. Час покаже… Звичайно, я за. Буду вакцинуватися сам та рекомендувати пацієнтам з груп ризику. Ми повинні не просто навчитися жити з цим вірусом, а й тримати його під контролем.

Автор: Тетяна Приходько